Antwerpse ziekenhuisgroep ZAS pleit voor nachtverbod op deelsteps

De Antwerpse ziekenhuisgroep ZAS pleit voor een verbod op het gebruik van deelsteps tussen middernacht en 8.00 uur 's ochtends. Het is een van de voorstellen vanuit de spoeddiensten om de stijging van ongevallen met het vervoermiddel een halt toe te roepen, schrijft Gazet van Antwerpen dinsdag.

"Het is ons aanvoelen dat de verwondingen 's nachts iets ernstiger zijn", zegt Kurt Anseeuw in de krant. Hij is medisch diensthoofd spoed bij het Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS), met dertien campussen de grootste ziekenhuisgroep van het land. "Mensen die in de stad uitgaan, nemen vaak een deelstep om weer naar huis te gaan. In een aantal gevallen zijn ze onder invloed van bijvoorbeeld alcohol. Bovendien zijn die mensen het niet gewend om met een e-step te rijden."
Terwijl er in 2019 nog 34 verkeersslachtoffers met een e-step waren in Antwerpen, is dat aantal in 2025 gestegen tot 342. Het vervoermiddel staat op plaats drie binnen de categorie 'fiets'. Het aantal ongevallen met steps steeg met 41 procent ten opzichte van 2024, het aantal slachtoffers met 31 procent. 
Volgens cijfers van de politie Antwerpen gaat het vooral om ongevallen met privésteps, en veel minder om deelsteps. Deelsteps zijn door hun grotere wielen veiliger, en de aanbieders leggen ook een snelheidsbeperking op. 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.