De Belgische Unie van Gezondheidswerkers (BUG) richt zich publiek tot de medische vakbonden en beroepsverenigingen voor belangenverdediging. In een vrijdag verspreid persbericht stelt de organisatie dat de representatieve structuren geleidelijk hun rol als verdediger van zorgverleners hebben verloren en roept zij hen op om opnieuw sterker op te komen voor de belangen van het terrein.
De BUG richt zich daarbij rechtstreeks tot de representatieve organisaties. “Luisteren jullie nog echt naar jullie leden?”, vraagt de organisatie zich af. Volgens haar zijn veel vakbonden en verenigingen doorheen de jaren geïnstitutionaliseerd geraakt en hebben zij geleidelijk hun oorspronkelijke opdracht losgelaten: de onafhankelijkheid van zorgprofessionals en de fundamentele waarden van de vrije beroepen verdedigen.
De organisatie stelt dat voortdurende compromissen aan de basis liggen van die evolutie. “Door voortdurend compromissen te sluiten, lijken zij geleidelijk hun oorspronkelijke rol te hebben verloren: met overtuiging de onafhankelijkheid van zorgprofessionals en de fundamentele waarden van de vrije beroepen verdedigen”, schrijft de BUG.
Volgens de BUG beperken sommige structuren zich vandaag steeds meer tot opleidingen, administratief beheer of institutionele begeleiding, terwijl zij hun essentiële opdracht van vertegenwoordiging en bescherming van zorgverleners uit het oog verliezen. De organisatie meent dat de financieringsmechanismen en subsidies verbonden aan de conventionering mee hebben geleid tot een verschuiving van prioriteiten.
De BUG maakt zich bijzonder ongerust over de gevolgen van de hervormingen die op stapel staan. “De toekomstige kaderwet vormt een belangrijk keerpunt. Als er geen sterke en gecoördineerde reactie komt, betekent dit het einde van de traditionele vakbonden en verenigingen zoals wij die kennen. We evolueren naar een steeds verdergaande verstatelijking van het zorgsysteem, en dat valt vandaag nog moeilijk te ontkennen”, stelt zij.
De organisatie roept de vertegenwoordigers van het terrein op om duidelijkere standpunten in te nemen en meer onafhankelijkheid aan de dag te leggen. “De zorgverleners op het terrein verwachten duidelijke standpunten, moed en echte onafhankelijkheid. Zoniet zullen velen zich afvragen of andere belangen — institutionele of persoonlijke — vandaag niet zwaarder doorwegen dan de verdediging van de leden”, aldus de BUG.
BUG vraagt daarnaast om een snelle mobilisatie van de betrokken organisaties. “De komende jaren zullen beslissend zijn. Tegen 2028 zijn de risico’s enorm. Als er nu geen krachtige reactie komt, zal het te laat zijn”, waarschuwt de organisatie.
Tot slot verwerpt de BUG de geschetste evolutie. “De BUG weigert deze evolutie en roept alle actoren op het terrein op om hun rol als verdediger opnieuw volledig op te nemen, vóór die definitief uitgehold wordt”, besluit de organisatie.









Laatste reacties
Lieselot BREPOELS
29 mei 2026Bij deze: wij zijn zelf juridisch aan het uitpluizen wat we als krachtige reactie kunnen geven, maar dat is complexer dan gehoopt. We helpen niemand verder als we niet eerst ons huiswerk hebben gemaakt. Onze volgende - reeds geplande stap- zal zijn het bespreken van onze reactie met de andere zorgverleners en andere actieve organisaties, in de hoop van met zo veel mogelijk organisaties samen op te treden. Verder: aarzel vooral niet om ons uit te nodigen om aan te sluiten bij een door jullie georganiseerd overleg, wij zullen met plezier aansluiten. Lieselot Brepoels, voorzitter specialisten ASGB
Christophe Breusegem
29 mei 2026Ja eens met BUG
Ik heb vaak mij afgevraagd of de medische vakbonden nog opkomen voor de onafhankelijke zorgverlener…
Zelfs bij BVAS
Bij Kartel
Bij andere vakbonden die dicht bij de Minister staan bv Domus en alsmaar ja knikken op weg naar verstaatsing van ons zo goede zorgsysteem
Compromissen en consensussen kunnen niet altijd, vaak niet
Indien men continu toegeeft, verloochent men de waarden zoals autonomie van de arts
Met natuurlijk dan verlies aan kwaliteit van het systeem
Hopelijk komen de vakbonden duidelijk op voor de financiële en therapeutische autonomie van zorgverleners
En stopt men met het alsmaar meegaand zijn richting meer hospitalo-centrisme
Macht en inspraak moet vnl bij de zórgverleners liggen,
Niét bij instituten of managers of economen vh ministerie