Opnieuw vlammend kamerdebat

Opnieuw focuste het parlementaire debat van afgelopen donderdag op de uitbreidende stakingen in de zorgsector. Frieda Gijbels (N-VA), nochtans van de meerderheid, bekritiseerde de poging om supplementen wettelijk te plafonneren zonder duidelijke nomenclatuurhervorming en toereikende tarieven. Irina De Knop (Open VLD) was nog een stuk scherper.

“Als paradontoloog", begon Frieda Gijbels, "een van die die medische disciplines waar er heel slechte terugbetalingstarieven voor zijn voorzien, vond ik het altijd heel oneerlijk dat mijn patiënten zoveel zelf moesten opleggen om een tandvleesontsteking te laten behandelen zodat ze hun tanden niet zouden verliezen. Dus een hervorming van de nomenclatuur -een herijking van die tarieven- hebben we dringend nodig. Over die nood aan hervormingen zijn we het helemaal over eens. Waar we het niet over eens zijn, meneer de minister, is dat u die supplementen wettelijk wil plafonneren terwijl er nog geen zicht is op hoe die nomenclatuurhervorming er zal uitzien in de toekomst en of die tarieven dan wel eh zullen toereikend zijn."

"Dus dat er ongerustheid is over die kaderwet, daar kunnen we ons als N-VA helemaal in vinden. Dit was ook niet wat wij voor ogen hadden toen we onze handtekening hebben gezet onder dat regeerakkoord. Het is ook niet het vrije beroep dat we moeten bestrijden. Lopen er gesprekken met de zorgverstrekkers? U heeft ook aangegeven dat u openstaat voor aanpassingen van dat ontwerp kaderwet. Kunt u ons daar al iets over vertellen?"

Nonkel Frank

Irina De Knop was vanuit de oppositie nog een pak scherper: “Nonkel Frank is dingen aan het doen die niet afgesproken waren. Ik snap dat de artsen dit niet pikken. Vooraleer u boos wordt op mij, meneer de minister, het zijn niet mijn uitspraken, maar die van uw meerderheids- en coalitiegenoot de N-VA. En, zich richtend tot de andere parlementsleden: “Maar collega's, in plaats van zo te brullen in de media en zo te piepen in het parlement, u had perfect mijn motie vorige week mee kunnen goedkeuren, want ik zal ze nog even voorlezen. Wat staat daarin? We vragen het ontwerp kaderwet in te trekken."

"En dan aan u, meneer de minister, ik verneem dat u punten en komma's wijzigt aan die kamer kaderwet en die telkens opnieuw blijft voorleggen. Het beste bewijs dat u eigenlijk niet luistert. Dit is niet zomaar een staking, meneer de minister, dit is een waarschuwing.”

Minister Vandenbroucke (Vooruit) toonde begrip voor de bezorgdheid in een samenleving die ouder wordt. "Huisartsen staan onder druk en hebben meer steun nodig. Kinderartsen en psychiaters mogen beter betaald worden. Spoeddiensten worden overspoeld inderdaad in de tandzorg. We hebben een half miljard meer geïnvesteerd in de tandzorg! Maar ik zou wel willen dat de verantwoordelijken van de sector dat geld ook gebruiken voor de grootste noden. En we zullen nog investeren in tandzorg."

"Onbegrijpelijke misverstanden"

"Maar er zijn eerlijk gezegd ook heel veel misverstanden die ik niet begrijp. Een vakbond die een staking organiseert en zegt dat patiënten zullen geweigerd worden omdat zo zeggen ze het onaanvaardbaar is dat we frauduleuze facturen zouden tegenhouden en daarom  een staking tegen de patiënten organiseren? Dat is toch moeilijk om te begrijpen."

"Een vakbond die zegt: "Omdat we binnen 3 jaar echte excessen in supplementen bovenop facturen toch willen beperken,  daarom een staking organiseren tegen patiënten?  En dus, mevrouw Gijbels, in de vorige legislatuur zat u toen in de oppositie, maar we hebben de terugbetaling voor de tandartsen verhoogd, een half miljard erbij. En ik wil het mogelijk maken dat men ook om uw probleem op te lossen, flexibelere tarieven heeft. Maar niemand zegt daar iets over. Laat ons daarover het overleg organiseren, maar toch geen staking."

“Ik heb gelezen dat dat een rode lijn is voor een vakbond omdat je binnen drie jaar wil toch een zekere limiet stellen aan absolute excessen waarbij een bevalling in één ziekenhuis drie keer zoveel kost als een bevalling in een ander ziekenhuis. Daar bent u het toch helemaal mee eens, want dat hebt u ook in het regeerakkoord laten schrijven dat ik dat onmiddellijk moest aanpakken. Ik ga het bovendien met vertraging invoeren.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.