Vlaanderen telt binnen het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 36 patiënten- en gebruikersorganisaties. In totaal ontvangen deze organisaties ongeveer 9,5 miljoen euro aan subsidies vanuit de Vlaamse overheid. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Koen Dillen (N-VA) heeft opgevraagd. Hij ziet een te grote "versnippering". "Dat moet eenvoudiger georganiseerd kunnen worden, met het oog op meer duidelijkheid voor de patiënten en zorggebruikers", aldus Dillen.
De gebruikersorganisaties zijn verdeeld over drie entiteiten: het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, het Departement Zorg en het agentschap Opgroeien. Sommige organisaties zoals de MS Liga richten zich op één aandoening, andere organisaties werken ruimer o ver heel Vlaanderen of zijn provinciaal georganiseerd.
Volgens Dillen kan de structuur en organisatie van die patiëntenorganisaties "een stuk eenvoudiger". "Door een taakuitzuivering te maken van wat welke organisatie precies doet en welke doelgroepen worden bereikt. Maar dat is al meteen een knelpunt, want van een aantal organisaties zijn geen gegevens over het bereik beschikbaar", klinkt het.
Maar toch zijn er volgens Dillen mogelijkheden om de structuren te vereenvoudigen. "Is het nodig om zes apart gefinancierde verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers te hebben die allemaal over Vlaanderen werken als werkgebied? Kunnen organisaties als Dito, Kannet en FOVIG verder naar elkaar toegroeien en eventueel de krachten bundelen? Dat zijn zaken die we moeten durven onderzoeken", meent Dillen.









Laatste reacties
Johan Blanckaert
04 september 2025helemaal terecht!