De Risk Management Group (RMG) is donderdagavond bijeengekomen om de situatie van de twee Belgische passagiers aan boord van het cruiseschip Hondius te bespreken. Aan boord van dat schip werd een uitbraak van het hantavirus vastgesteld. Beide landgenoten vertonen momenteel geen symptomen en verkeren in goede gezondheid.
Zondag zou het cruiseschip aanmeren in de haven van Tenerife op de Canarische Eilanden. Er werd een "Europees solidariteitsmechanisme" opgestart om de repatriëring te organiseren. Wat dat precies inhoudt, is onduidelijk.
Eens beiden voet aan grond zetten in ons land, zal "een passende ontvangst en nauwgezette medische opvolging" worden voorzien. Al ontbreken ook hier verdere details. De incubatieperiode van het hantavirus kan tot zes weken duren.
De RMG stelt nog de situatie op de voet te blijven opvolgen. Momenteel wordt het risico voor de volksgezondheid als "zeer laag" ingeschat.








