Ongeveer een kwart van de mensen die vorig jaar langer dan een jaar ziek thuis zaten, kreeg onterecht of te lang een ziekte-uitkering. Dat blijkt maandag uit een nieuwe steekproef van het Riziv die De Standaard kon inkijken.
Het Riziv evalueerde in 2025 telkens 1.000 dossiers van twee specifieke groepen in de langdurige ziekte: jongeren onder de 28 jaar en -40-jarigen met een psychische stoornis. Telkens bleek dat ongeveer een kwart van de erkenningen van arbeidsongeschiktheid beëindigd of ingekort moest worden. In het overgrote merendeel van die dossiers, respectievelijk 70 procent en 84 procent, bleek zelfs dat de langdurig zieke in principe gewoon weer aan de slag kon in een gelijkaardige job als de vorige.
De resultaten liggen in lijn met andere steekproeven die de voorbije weken naar buiten kwamen. Opvallend is dat uit de nieuwe peiling blijkt dat de socialistische ziekenfondsen het vaakst verkeerdelijk uitkeringen uitbetaalden. Bij de groep -40-jarigen met een psychische stoornis kreeg 29,4 procent onterecht een uitkering. Bij andere ziekenfondsen lagen de cijfers 10 procentpunten lager.
Maandagmiddag moeten de ziekenfondsen zich in een hoorzitting in het federaal parlement verantwoorden voor hun controle op de langdurig zieken.
Lees ook:
> Langdurig zieken : Artsensyndicaat grijpt discussie aan om onafhankelijk controlesysteem te eisen
> Ziekenfondsen verdedigen aanpak langdurig zieken in de Kamer
> Kwart langdurig zieken kreeg onterecht uitkering
> Hoog aantal langdurig zieken is vooral een probleem voor de overheid
> Recordaantal langdurig zieken in België, maar cijfers minder snel gestegen









Laatste reacties
Hedwig Van Rossem
11 mei 2026Weer extrapoleren men : de selectie van de personen in de steekproef bepaalt de uitkomst.
Slechte statistiek en/of foutieve titel.
Robin GUEBEN
11 mei 2026Ik ben benieuwd hoe de ziekenfondsen zullen uitleggen waarom ze geen maffia of piramidespel zijn.