Nieuwe instroom in ziektepensioen stopt op 1 juni

Vanaf 1 juni 2026 worden ambtenaren aangesloten bij de ziekte- en invaliditeitsverzekering, in plaats van bij het ziektepensioen. Dat meldt Kamerlid Nahima Lanjri (CD&V) maandag.

De stopzetting van de nieuwe instroom in het systeem komt er in navolging van een beslissing van de vorige federale regering. Die zorgde ervoor dat vastbenoemde ambtenaren die uitvallen door langdurige ziekte niet langer definitief - alleen nog tijdelijk - op medisch pensioen gestuurd konden worden. Het ging toen om 2.000 à 4.000 mensen per jaar, van wie er ongeveer 1.000 jonger waren dan 50. Zij vielen terug op een beperkt ziektepensioen en wilden in veel gevallen het werk wel nog deels hervatten, maar mochten dat niet. 
Door de nieuwe instroom stop te zetten, wil de regering het stelsel op termijn volledig laten uitdoven. In de plaats wordt er voor federale ambtenaren overgestapt op een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid en invaliditeit zoals in de private sector.
Volgens cijfers van Lanjri zitten 86.911 ambtenaren in 2026 in definitief ziektepensioen. Vorig jaar ging het om 87.806 ambtenaren, met een kostprijs van 2,5 miljard euro per jaar. In 2024 stroomden nog 2.881 mensen in het systeem, waaronder ook jonge ambtenaren. Daarnaast waren er begin 2025 nog 234 mensen in tijdelijk ziektepensioen, goed voor meer dan 6 miljoen euro per jaar.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.