Wachtpost HAVIK geïntegreerd in nieuwbouw AZ Herentals

Blok M, een ziekenhuisgebouw dat de eerste- en tweedelijnszorg verbindt, wordt een duurzaam en energieneutraal gebouw dat voor een groot deel circulair is. Op de gelijkvloerse verdieping krijgt de huisartsenwachtpost een onderkomen naast de spoedgevallendienst. Twee andere verdiepingen zijn voorzien voor raadplegingsruimtes. In mei 2026 wordt het gebouw in gebruik genomen. 

Blok M is een gebouw van en voor de toekomst, aldus AZ Herentals. Het is ontworpen als een circulair en duurzaam gebouw, als een van de eerste ziekenhuisgebouwen in Vlaanderen. Het gebouw telt vier verdiepingen en heeft een oppervlakte van 3.800 m².

De structuren zijn opgebouwd uit CLT: "Cross laminated timber, ofwel kruiselings verlijmde houten platen’, verduidelijkt Liesbeth Plingers, facilitair directeur van AZ Herentals. ‘Zo krijg je massief houtwerk dat zowel voor de kolommen, vloeren als wanden gebruikt kan worden. Door deze circulaire bouwmaterialen te gebruiken is het mogelijk om dit gebouw op het einde van de gebruikstermijn te demonteren en de materialen te hergebruiken."

Bovenop het circulaire karakter van het gebouw is het gebouw ook volledig energieneutraal. "Blok M zal volledig draaien op de zonnepanelen van het ziekenhuis en groene energie. Er worden geen fossiele brandstoffen gebruikt. Verder komen er groendaken en wordt het regenwater gebufferd en hergebruikt. Dit gebouw is een schoolvoorbeeld van hoe er in de toekomst gebouwd zal worden."

Bijkomende raadplegingsruimtes

Voor de functionele invulling van blok M is evenzeer gekeken naar de toekomstige ontwikkelingen. "We trekken extra artsen in het ziekenhuis aan om de wachttijden onder controle te houden, maar dan moeten we ook bijkomende raadplegingsruimtes creëren", zegt dr. Filiep Bataillie, medisch directeur van AZ Herentals. "Twee verdiepingen zijn daar dan ook voor voorzien. De invulling van de derde verdieping wordt later bepaald."

Huisartsenwachtpost

De huisartsenwachtpost van HAVIK (Huisartsenvereniging in de Kempen) krijgt een nieuw onderkomen op de gelijkvloerse verdieping van het gebouw en wordt geïntegreerd met de dienst spoedgevallen, die tevens uitgebreid wordt. Dr. Jens Demanet, ondervoorzitter van HAVIK: "We willen samen met AZ Herentals een geïntegreerd centrum voor niet-planbare zorg oprichten. Het doel is om ervoor te zorgen dat patiënten sneller op de juiste plaats terecht komen en daar de juiste hulp krijgen. Bovendien zullen de communicatielijnen tussen beide artsengroepen zo verkleinen, met een betere behandeling en opvolging als resultaat."

De werken aan blok M zijn in mei 2025 gestart. Deze week is de aannemer begonnen met het plaatsen van de CLT-elementen. Dit neemt zowat drie maanden in beslag. De ingebruikname van het gebouw is voorzien in mei 2026.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.