Thomas Gevaert slaat alarm over splitsing honorarium: "Arts blijft geen eigenaar van het kostendeel” 

De hervorming van de nomenclatuur dreigt een fundamenteel andere richting uit te gaan dan jarenlang aan artsen werd voorgehouden. Dat zegt Kartel-voorzitter Thomas Gevaert na de jongste ad-hocwerkgroep over de hervorming van de ziekenhuisfinanciering.

Volgens Gevaert werd tijdens de vergadering bevestigd dat het kostendeel van de honoraria uit de honorariummassa wordt gehaald en terechtkomt in zogenaamde all-in forfaits die deel zullen uitmaken van het Budget Financiële Middelen (BFM) van de ziekenhuizen.

Voor de Kartel-voorzitter betekent dat een breuk met de principes waarop de hervorming tot nu toe was gebaseerd. "Het doel van de opsplitsing van het honorarium blijkt het kostendeel uit de honorariummassa te halen en toe te kennen aan de ziekenhuizen via een all-in forfait. Gedaan met co-ownership en co-governance. Dit gaat regelrecht in tegen alle gemaakte afspraken", schrijft hij.

"Klein bommetje" tijdens werkgroep

Op LinkedIn spreekt Gevaert van een "klein bommetje" tijdens de laatste vergadering van de ad-hocwerkgroep ziekenhuisfinanciering onder leiding van Johan Kips. Tijdens de bespreking van de toekomstige all-in forfaits voor gehospitaliseerde zorg stelde Gevaert expliciet de vraag waar die forfaits uiteindelijk terecht zouden komen. Volgens zijn relaas was het antwoord duidelijk: in het BFM.

De vraag werd volgens hem herhaald om misverstanden uit te sluiten. Het antwoord bleef hetzelfde. Ook op de vraag of dit betekent dat een deel van het huidige honorariumbudget verschuift naar het BFM, zou bevestigend zijn geantwoord. "Toen we vroegen of dit de facto betekent dat het BFM-budget aanzienlijk toeneemt en het honorariumbudget omgekeerd afneemt, was het antwoord ja", aldus Gevaert.

Jarenlange scepsis bevestigd

Volgens Gevaert verklaart deze verduidelijking waarom binnen artsenkringen al langer scepsis bestond over de geplande opsplitsing van de honoraria in een professioneel deel en een kostendeel. 

Artsen kregen volgens hem jarenlang te horen dat de toekomstige all-in forfaits zouden worden opgebouwd uit delen van het BFM en uit het kostendeel van de honoraria, maar dat daarbij sprake zou blijven van gedeeld beheer tussen artsen en ziekenhuisbesturen.

De uitleg die tijdens de laatste vergadering werd gegeven, lijkt volgens hem een heel andere realiteit bloot te leggen. "Zo is ons altijd gezegd. Zo staat het ook in meerdere nota's en verslagen. En toch was er bij mezelf en anderen een groeiende scepsis over die geplande opsplitsing."

Volgens Gevaert wordt daarmee duidelijk dat de opsplitsing van de honoraria niet leidt tot een systeem van gedeeld beheer, maar tot een verschuiving van middelen naar de ziekenhuisfinanciering.

Gevaar voor ziekenhuisvlucht

Gevaert vreest dat de hervorming op deze manier de aantrekkelijkheid van het ziekenhuis als professionele omgeving verder onder druk zet. Hij wijst erop dat eerder werd bevestigd dat bij ambulante patiënten het kostendeel wel volledig onder controle van de arts blijft. Voor ziekenhuisartsen dreigt dat anders uit te draaien wanneer het kostendeel opgaat in het BFM.

"Waarom zou je als arts nog in een ziekenhuis willen werken als je medisch investeringsbudget daar ergens in het BFM bengelt, terwijl je extramuraal volledige eigenaar bent?", vraagt hij zich af. Volgens hem dreigt hierdoor een versnelling van de uitstroom van artsen uit ziekenhuizen en ontstaat tegelijk een voedingsbodem voor een verder groeiend privaat medisch landschap.

"Ofwel missen we iets, maar dit lijkt ons het recept voor een turbo op ziekenhuisvlucht van artsen én de voedingsbodem voor een volledig privaat medisch landschap, waar je als arts kan ondernemen, innoveren en transformeren zonder te moeten bedelen om middelen."

Ook Nikolas De Meurechy (BVAS) stelt zich vragen bij de nieuwe koers. Hij richt zich daarbij rechtstreeks tot de N-VA-vertegenwoordigers die betrokken zijn bij het hervormingsdossier.

Volgens De Meurechy werd tijdens de laatste ad-hocvergadering duidelijk gemaakt dat het kostendeel uit de honorariummassa wordt gehaald en via een all-in forfait aan de ziekenhuizen wordt toegewezen. Volgens hem druist die evolutie in tegen de gemaakte afspraken. "Wat is het antwoord van de commissieleden van N-VA op deze evolutie?", vraagt hij.

N-VA houdt vast aan co-governance

Kamerlid Frieda Gijbels benadrukt dat co-governance voor haar partij een essentieel uitgangspunt blijft. "Co-governance is voor ons heel belangrijk. We hebben ervoor gezorgd dat dit in het regeerakkoord staat. Als de afhoudingen wegvallen, verdwijnt de onderhandelingswaar voor de artsen. Daarom vonden we het belangrijk dat dit mee in het regeerakkoord werd opgenomen."

Volgens Gijbels moet de opsplitsing van de honoraria gepaard gaan met een duidelijke betrokkenheid van artsen bij het beheer van het kostendeel. "Als je de opsplitsing hebt tussen professioneel honorarium en kostengedeelte, moeten artsen medezeggenschap hebben over waarvoor dat wordt aangewend. Het kan niet zijn dat dit in één grote pot terechtkomt en niemand nog weet waar wat betrekking op heeft."

De N-VA-politica zegt dat haar partij de verdere uitwerking van de hervorming nauwgezet zal opvolgen. "Het is belangrijk dat die principes gegarandeerd worden. Het volstaat niet dat co-governance in het regeerakkoord staat. Het moet in de praktijk ook betekenis hebben."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Bart Lelie

    11 juni 2026

    Collega Walter, ik pleit voor beide zoals ook in Nederland. Ik heb er 10 jaar in dat bediende statuut gewerkt en ben nu 12 jaar zelfstandige in België. Dat laatste geeft me veel meer vrijheid en investeringsruimte en dus werkvreugde. In Nederland heb ik 10 jaar enkel bestaande infrastructuur kunnen vervangen en niets kunnen investeren want het potje was altijd voor een ander, groter discipline. Ik zou dus zelf niet meer in het bediende statuut stappen. Maar dit statuut geeft wel een opvangnet en voor vele collega's rust. Niet iedereen is gemaakt voor het ondernemerschap.
    Ik spreek me niet uit over de impact op de patiënt, want dat is volgens mij niet positief want het zal aanleiding geven tot dure, verouderde en trage zorg.
    Dus ik hoop dat je me begrijpt en dat ik dit poneer als opvangnet en optie voor de artsen, niet voor de patiënten. VDB wil ons als zelfstandige houden en dan uitkleden en monddicht maken in een staatsgeneeskunde. Als hij staatsgeneeskunde wil moeten we dat volledig kunnen doen en dus bediende zijn met een mooi pensioen op het einde en 220 werkdagen in het jaar voor een werkweek van 40u. Maar hij weet maar al te goed dat een bediendestatuut voor artsen veel te duur zou zijn.
    De gevaarlijke denkpiste is dat VDB ons het recht ontneemt om volledig te deconventioneren en onze eigen kosten aan te rekenen. Er wordt een plafond op gezet dat de minister kan bepalen.

  • Walter VAN ROMPAEY

    04 juni 2026

    Collega Bart , je hoeft zelfs niet naar Nederland te kijken : in onze eigen universitaire ziekenhuizen bestaat het bediendenstatuut voor de artsen toch reeds . Pleit u dan voor het veralgemenen van dit statuut en zal u akkoord gaan met die voorwaarden ? Ik vind dit een gevaarlijke denkpiste die de minister maar al te graag zal horen .

  • Bart Lelie

    04 juni 2026

    We blijven op dezelfde nagel hameren: zorg voor een uitgewerkt bediende statuut voor de artsen als backup! Je hoeft niet ver te kijken: Nederland.
    VDB is de zelfstandige arts aan het uitkleden en we zullen geen poot hebben om op te staan. Zorg dat onze toekomstige artsen een vangnet hebben!

  • Christophe Breusegem

    02 juni 2026

    NVA mag ook kritisch naar zichzelf en hun acties kijken…
    Zij hebben mee het misbaksel van de Kaderwet goedgekeurd…
    Oa staat daar in dat syndicaten vergoed worden voor 15 procent volgens de conventionerings-graad van hun leden…

    Dat is niet correct
    Syndicaten moeten “onafhankelijk “ zijn
    Wel NVA heeft dit mede goedgekeurd …
    Op voorzet van Vandenbroucke….
    Voor het compromis / consensus à la Belge…..

    Waar zijn de goede en moedige politiekers??

  • marc brosens

    01 juni 2026

    Het is niet te vatten hoe VDB en bij uitbreiding zijn kabinet telkens terugkomen op gemaakte afspraken. Ofwel kennen ze de impact van hun voorgestelde maatregelen niet wegens te weinig kennis van zaken ofwel (en ik ben er bijna van overtuigd dat dit laatste hier het geval is) vergaderen zij pro forma met een verborgen agenda. Op het einde doen ze niettegenstaande alle beloften toch hun zin, niet met het idee het beste voor de gezondheidszorg te willen bekomen, maar wel om hun politiek ideologische wil top down op te leggen.
    Met wat er nu op tafel ligt oogsten ze een ziekenhuisvlucht tenzij zij morgen, indien mijn vermoeden juist is, met nieuwe maatregelen ( zoals nu ingefluisterd door Icuro en co) de specialistische ambulante zorg fnuiken.
    Dat op het einde van de rit onze gezondheidszorg erop achteruit gaat en uiteindelijk de patiënt de dupe is, zal hun worst wezen. Het gaat hier reeds lang niet meer over de gezondheidszorg, maar om macht.

  • Christophe Breusegem

    01 juni 2026

    Juiste inzicht van Thomas Gevaert
    Misschien wel een beetje laat, na wat naïef te zijn tijdens de’mooie’ initiële voorstelling van het plan tot opsplitsing van honoraria…
    Als iets te mooi is om waar te zijn, dan…

    Het zou zo moeten zijn dat artsen blijven in hoofdzaak belissen wat met de onkostenvergoedingen gebeurd / voor welke investeringen

    Ik blijf erbij dat dat ganse plan tot opsplitsing van honoraria géén meerwaarde biedt
    Noch voor de arts, noch voor de patiënt
    Zal niet leiden tot bétere zorg
    Zal leiden tot verlies van zeggenschap voor artsen
    Meer administratie, complexer, meer onkosten
    En uiteindelijk géén verandering in positieve zin
    Nee dank u

    Een zorgprestatie is een geheel
    Zowel met een intellectueel deel als een onkosten deel
    Dus artsen moeten zelf kunnen beslissen wat zij willen en wat aan te rekenen voor beide of het geheel
    Zowel voor specialisten in het ziekenhuis als ambulante specialisten en huisartsen
    Artsen moeten baas blijven over hun zorgprestaties ( met verantwoordelijkheid)

    En die onkosten niet door managers van ziekenhuizen of door experten van de overheid of economisten laten bepalen ( zij kennen niks v/d zorgwerkvloer)

    NB Prof Johan Kips is een adept ++ van Vandenbroucke, met dezelfde vaak onjuiste visies
    Hopelijk laten de syndicaten zich niet intimideren / niet laten doen … aub
    Wees op uw hoede

    NB2. Mevr Gijbels van NVA doet haar best;
    Maar ik vrees dat als de topministers van NVA in de regering met Achteruit een compromis moeten vinden,
    Dat wij zorgverleners worden geofferd voor het heilige compromis
    Vandenbroucke kan men niet zomaar opzij zetten ( ondanks betrokken bij Agusta affaire en niet verkozen en slechte aanpak langdurige zieken door ziekenfondsen)

    Syndicaten:
    Toon moed in jullie acties
    kom op voor de vrijheid van elke zorgverlener!
    Kom op voor het mooie vrije beroep van arts
    Dank

  • Bart Lelie

    01 juni 2026

    Koppel dit aan het voornemen van VDB om het ziekenhuislandschap te veranderen naar RAZ-LMC-ZIZ en Europees gedreven privatisering van het Belgisch ziekenhuislandschap wordt een feit. BFM is per definitie een Belgische subsidiëringsmaatregel waarvoor de staat een maatschappelijke meerwaarde eist (lees: moet eisen) en dat is de 24/7 zorg passend bij een RAZ. Dit is dus niet aanwezig in een LMC en een ZIZ waardoor BFM daar niet toegepast mag worden volgens de Europese richtlijnen, want concurrentievervalsing voor prive LMS-ZIZ ea. We zullen LMC en ZIZ'en én - omdat het hek van de dam is - talrijke andere prive initiatieven als paddenstoelen zien rijzen. En helaas zal het starten bij centra die financieel het interessantste zijn en dus een aderlating zullen worden voor de ziekenhuizen. Goed bezig VDB, goed bezig.