Twee Belgische passagiers van MV Hondius krijgen medische opvolging in UZA na repatriëring

De twee Belgische passagiers landden samen met 24 andere opvarenden zondag op de luchthaven in Eindhoven. Van daar werd het tweetal naar het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen (UZA) overgebracht.

Daar zullen beide personen nu verder onderzocht worden, zegt de FOD. Ze zullen een klinisch onderzoek ondergaan, om te controleren of ze in goede gezondheid verkeren, en ook een aantal specifieke bloedtesten moeten afleggen om te weten of ze besmet zijn met het hantavirus. De resultaten van die testen zullen ten vroegste maandagavond beschikbaar zijn. 
Het risico op besmetting is volgens de FOD in ieder geval "klein". Tijdens het transport naar ziekenhuis nam het medisch personeel wel de nodige beschermingsmaatregelen om het risico op een besmetting nog verder te minimaliseren, belooft de overheidsdienst.
Als de artsen in het UZA concluderen dat beide personen geen symptomen vertonen en gezond zijn, mogen ze naar huis om daar hun quarantaine verder te zetten. In het geval dat ze toch symptomen zouden ontwikkelen of positief zouden testen, zullen ze in Antwerpen in isolatie blijven en in het ziekenhuis verder opgevolgd en verzorgd worden.
De FOD vraagt intussen om de privacy van de betrokkenen "maximaal te respecteren".
Aan boord van de het Nederlandse cruiseschip MV Hondius raakten afgelopen week meerdere mensen besmet met het hantavirus. Drie van hen zijn intussen overleden. Ook passagiers uit andere landen zijn intussen naar hun thuisland geëvacueerd.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.