Voka wil dat huisarts zieke niet langer dan maand thuis mag schrijven

Ziekte-uitval kost de samenleving 12 miljard euro per jaar. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka donderdag. Voka vraagt daarom dat huisartsen werknemers niet langer dan een maand thuis zouden mogen schrijven, en dat na dat moment de arbeidsarts ingeschakeld zou worden.

De werkgeversorganisatie roept op om het systeem rond ziekte-uitval "te resetten en op een andere leest te schoeien", met de arbeidsarts als centrale figuur. "We zijn kampioen in ziekte-uitval op het werk", zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van Voka. "Toch zijn Belgen niet gevoeliger voor ziekte dan andere Europeanen. Ons systeem zelf is ziek en moet helemaal gereset worden. Vertrek vanuit preventie, zet de arbeidsarts centraal en focus op wat mensen wel nog kunnen. Werk maakt niet ziek, wer k is de sleutel tot een gezond leven."

België telt vandaag volgens Voka meer langdurig zieken dan werklozen. "Meer dan een half miljoen burgers zijn langdurig arbeidsongeschikt, waarvan bijna 300.000 permanent. (...) De kostprijs loopt intussen op tot 12 miljard euro per jaar, dubbel zoveel als in 2012. Dat is budgettair onhoudbaar én maatschappelijk onverantwoord. Willen we de werkzaamheidsgraad optrekken naar 80 procent, dan is dit dossier cruciaal", aldus Voka.

De twee belangrijkste diagnoses bij langdurig zieken zijn psychosociale stoornissen en musculoskeletale aandoeningen. "Samen zijn ze goed voor 2/3de van alle gevallen. Precies deze aandoeningen bieden vaak wél ruimte voor herstel (op termijn), behandeling of aangepast werk. Ze mogen dus geenszins een eindstation zijn. Een aanpak die inzet op periodieke opvolging en maatwerk kan wellicht duizenden mensen opnieuw perspectief bieden", klinkt het.

Voka wil dat invaliditeit door langdurige ziekte niet langer permanent toegekend mag worden, maar onderhevig wordt aan periodieke evaluaties. "Zo vermijden we dat mensen te snel en onnodig definitief uit het arbeidsproces verdwijnen."

De Belgische Vereniging van Artsensyndicaten (BVAS) erkent dat er excessen zijn rond ziekte-uitval. "Het is belangrijk om die aan te pakken", luidt het. "Daarom hebben we afgelopen vrijdag deelgenomen aan het overleg met het kabinet-Vandenbroucke over dat onderwerp."

Het artsensyndicaat verzet zich echter tegen het voorstel van Voka. "Wij vinden het essentieel dat de huisarts kan beoordelen of het nodig is om zijn patiënt tot maximaal drie maanden arbeidsongeschikt te verklaren, en niet slechts één maand zoals Voka het voorstelt."

Na die periode komt volgens BVAS het trio-overleg arbeidsongeschiktheid – tussen ziekenfonds, huisarts en arbeidsarts – op de voorgrond, "maar liefst met een neutrale organisatie die de nodige expertise in huis heeft om arbeidsgeschiktheid te kunnen beoordelen". Indien nodig moet daarbij ook het advies van de arts-specialist worden gevraagd.

BVAS benadrukt dat de huisarts, die zijn patiënt het best kent, wel de verdere opvolging moet verzekeren, maar dat dit niet gekoppeld mag blijven aan het attesteren van de verlenging van het ziekteverlof. Het syndicaat pleit ten slotte nadrukkelijk voor een digitale aangifte, zodat alle betrokken partijen op de hoogte zijn van eerdere en lopende attestaties.

Lees ook :

> Vandenbroucke over Voka-voorstel: 'Werkgevers moeten inzetten op hun verantwoordelijkheid'

> Ziekteverlof: referentieduurtijden voor 20 aandoeningen

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.