Een diplomatiek offensief van België is er niet in geslaagd om miljoenen condooms en hiv-remmers van de Amerikaanse overheidsorganisatie USAID vrij te krijgen uit een magazijn in Geel. Dat staat vrijdag in De Standaard en Gazet van Antwerpen.
Sinds begin dit jaar ligt een grote voorraad voorbehoedsmiddelen en geneesmiddelen van de Amerikaanse overheidsorganisatie USAID in een loods in Geel. Het gaat om meer dan 26 miljoen condooms en miljoenen verpakkingen met oraal inneembare, injecteerbare en implanteerbare anticonceptiemiddelen. Ook meer dan 50.000 flesjes met hiv-remmers maken deel uit van de stock - alles samen goed voor een waarde van omgerekend 8,4 miljoen euro.
USAID zou die genees- en voorbehoedsmiddelen de afgelopen maanden verspreiden in partnerlanden met een gebrekkige gezondheidszorg. Maar in januari zette Amerikaans president Donald Trump de financiering van USAID stop, een maand later werd het agentschap ontmanteld. Sindsdien ligt de voorraad in Geel geblokkeerd.
In een poging om een mogelijke vernietiging in een verbrandingsoven te vermijden, zette de FOD Buitenlandse Zaken de voorbije maanden een diplomatiek offensief op poten. Zo stuurde minister Maxime Prévot een brief naar zijn Amerikaanse ambtgenoot Marco Rubio. "Verder hebben we actief bemiddeld tussen de VS en geïnteresseerde derde partijen die de stock willen overnemen", zegt een woordvoerder van de FOD onder andere nog aan De Standaard.
De inspanningen bleken tevergeefs. "We blijven botsen op fundamentele beleidsverschillen met de VS", luidt het. Wat er nu staat te gebeuren met de medische stock, is onduidelijk.









Laatste reacties
Luc Troch
05 september 2025Trumpiaans reageren zoals bv taksen opleggen voor de huur van die loods a rato van 100% én bij niet betaling, verbeurdverklaren van de inhoud. En dan de inhoud schenken aan de oorspronkelijk doelgroep landen of eigen volk noden ledigen.